Levert av Dalen Gruppen AS
« forrige neste »
Sider: [1]   Til bunnen
Skriv ut
Skrevet av Emne: Trenger sÃ¥rt hjelp med min Drever valp!!    (Lest 175 ganger)
anetti
Newbie
*

Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: Kl. 19:08, 13-Des-09 »

Hei alle sammen Glad

Trenger sårt litt hjelp. Jeg har en Drever valp på snart 9mnd. Når jeg er borte går han fritt på ett stort rom pluss gangen ned. En god del plass å bevege seg på. Han har vært veldig flink hittil, men har nå begynt å gnage å ødelegge hjemmet vårt.

Han har leker, gnagerbein og soveplass. Jeg skulle sette inn en sovesofa som kunne brukes når jeg hadde folk på besøk, og som han kunne sove i når han gikk fritt. Første dagen han hadde den på rommet sitt ødela han og gangde på ene hjørnet på senga ( inn til fjøringene ). Etter dette hadde skjedd to dager etter hverandre, tok vi den ut.

Nå forige uke hadde han spist av hovedledinga til det elektriske som en satt fast i veggen, noe som er veldig farlig! Dette gjør han ikke når vi er hjemme. Også hadde han dratt opp halve golvbelegget. Fikset dette, men lell holder han på.

Han er vant til å stå i bur om natten, dette går fint, så de siste dagene har han stått i buret på dagtid når han er hjemme alene. Dette går kjempe bra, men jeg personlig vil ikke ha hunden min i bur 4-7 timer om dagen når jeg og min samboer er på jobb.

Trenger sårt litt hjelp, vet ikke hva jeg kan gjøre når han gjør dette når han er hjemme alene, og ikke når jeg er med han. Gnager han på noe når jeg er hjemme, så sier jeg fra til han.

Kan det være at han kjeder seg? Burde jeg ha hatt noen leker som aktiviserer han mer når jeg ikke er hjemme?

Hadde vært fint om noen hadde noen tips til meg som hundeeier, og/eller erfaringer. Setter veldig stor pris på det. Takker og bukker for alle svar!! Glad

Mvh Anette
Loggført
zooworld
Administrator
Full Member

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #1 på: Kl. 23:59, 13-Des-09 »

Hei Anette Glad

Du sliter med noe som mange andre helt sikkert har erfaring med når de har unge hunder.

Mange hunder takler svært dårlig å ha store arealer å gå på, da de dermed har mye mer de skal passe på når ikke dere er hjemme. Det kan ofte holde med bare et rom til han. Ofte finner de faktisk tryggheten i buret sitt fordi det blir som en liten hule for de.

Personlig er jeg ikke glad i å ha leker fremme hos hunder, da dette skaper mye stress og fremmer jaktadferden veldig. Det å ha lekene fremme så han kan herje fritt med gjør at han blir mere giret og blir ganske høyt oppe. Dette vil igjen føre til at de går på andre ting, som sofa , ledninger og utendørs kan de lar de det gjerne gå utover ting som beveger seg som postmann, syklister, skiløpere, biler osv.....

Bruk mye tid på å la hunden din bruke hodet,nesen og balansetrening. Dette kan redusere ødeleggelsene fordi han da blir sliten i hodet og dempet, så han ikke har behov for å finne på så mye.... Når hunden din er så ung kan du fint redusere turene litt å heller bruke mere tid på nevnte øvelser, så vil du nok se forandringer etterhvert.

Hunden din er også nå inn i en kjønnsmodningsfase, som varer fra ca 7-10 mnd. Dette er en veldig frustrerende periode for de hvor det koker en del over for de, så dette er værdt å ta i betraktning. Tenk også litt på når dette startet, om det startet i denne perioden kan det ha m dette å gjøre. Da er det faktisk lurt å ha den i bur til denne perioden er over, så den ikke får for mange erfaringer m å ødelegge.

HÃ¥per svaret mitt ga deg noen svar. Lykke til.

La oss høre hvordan det gÃ¥r  Gliser 

« Siste redigering: Kl. 00:09, 14-Des-09 av zooworld » Loggført

Med vennelig hilsen
Ann-Karin Lystad
Zooworld Norge
Mob: 99 35 63 50
ann-karin@zooworld.no
påmelding kurs: post@zooworld.no
anetti
Newbie
*

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #2 på: Kl. 00:10, 14-Des-09 »

Tusen takk for svar, dette hørtes veldig bra ut Glad
Skal huske dette dagene fremover.
Du skrev noe om forsellige øvelser/aktiviteter. Har du noen forslag til hvilke øvelser/aktiviteter dette kan være, og hvordan det gjøres?
Loggført
zooworld
Administrator
Full Member

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: Kl. 00:23, 14-Des-09 »

Bare hyggelig Glad

Øvelser som er dempende er lurt å ta i bruk feks:

Balansere trening: på ting ute i naturen, der må den konsentrere seg å være rolig.
Nesetrening: Lete etter godbiter du gjemmer innendørs eller kaster ute å la han søke.
Kjøpe en busterkube som du feks legger frokosten inni ( om han får tørrfor) , så kan han jobbe litt for maten. Vis han den et par ganger først hvordan den fungerer. Ikke la den ligge fremme da den er tom, da blir den fort uintresang.

Å trening i stå, dekk, sitt er dempende øvelser.

Du kan lære han triks: trykke pÃ¥ fingerne , trykke nesen din, ligge død, sitte bamse, (nÃ¥r han blir litt eldre, det er han ikke nok utviklet til enda) ... Litt dÃ¥rlig fantasi nÃ¥, men her har du noe Ã¥ begynne med. 

Øvelser med fart er det lurt Ã¥ styre unna en liten periode til han fÃ¥r alle bena pÃ¥ bakken igjen  Rekker tunge

Spør meg gjerne om hver enkelt øvelse om du lurer på hvordan det gjøres osv ..
Loggført

Med vennelig hilsen
Ann-Karin Lystad
Zooworld Norge
Mob: 99 35 63 50
ann-karin@zooworld.no
påmelding kurs: post@zooworld.no
anetti
Newbie
*

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #4 på: Kl. 00:26, 14-Des-09 »

Dette høres kjempe bra ut! Tusen tusen takk!
Skal prøve å se hvordan det går, så skal du få høre Glad
Loggført
zooworld
Administrator
Full Member

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #5 på: Kl. 19:58, 16-Des-09 »

Da venter jeg i spenning Osteaktig Lykke til  Blunker
Loggført

Med vennelig hilsen
Ann-Karin Lystad