Hei alle sammen

Trenger sårt litt hjelp. Jeg har en Drever valp på snart 9mnd. Når jeg er borte går han fritt på ett stort rom pluss gangen ned. En god del plass å bevege seg på. Han har vært veldig flink hittil, men har nå begynt å gnage å ødelegge hjemmet vårt.
Han har leker, gnagerbein og soveplass. Jeg skulle sette inn en sovesofa som kunne brukes når jeg hadde folk på besøk, og som han kunne sove i når han gikk fritt. Første dagen han hadde den på rommet sitt ødela han og gangde på ene hjørnet på senga ( inn til fjøringene ). Etter dette hadde skjedd to dager etter hverandre, tok vi den ut.
Nå forige uke hadde han spist av hovedledinga til det elektriske som en satt fast i veggen, noe som er veldig farlig! Dette gjør han ikke når vi er hjemme. Også hadde han dratt opp halve golvbelegget. Fikset dette, men lell holder han på.
Han er vant til å stå i bur om natten, dette går fint, så de siste dagene har han stått i buret på dagtid når han er hjemme alene. Dette går kjempe bra, men jeg personlig vil ikke ha hunden min i bur 4-7 timer om dagen når jeg og min samboer er på jobb.
Trenger sårt litt hjelp, vet ikke hva jeg kan gjøre når han gjør dette når han er hjemme alene, og ikke når jeg er med han. Gnager han på noe når jeg er hjemme, så sier jeg fra til han.
Kan det være at han kjeder seg? Burde jeg ha hatt noen leker som aktiviserer han mer når jeg ikke er hjemme?
Hadde vært fint om noen hadde noen tips til meg som hundeeier, og/eller erfaringer. Setter veldig stor pris på det. Takker og bukker for alle svar!!

Mvh Anette