Jada,denne helgen har vi deltatt pÄ Rally Lydighets kurs. For de som vil vite mer om hva det er sÄ ta en titt pÄ Norsk Rally Lydighets hjemmeside:
http://www.rally-lydighet.com/Legger ut kursplanen vi gikk igjennom sÄ kan du selv se hva vi lÊrte i helgen og hvordan vi opplevde kurset:
Ja, denne helgen har vi altsÄ fÄtt prÞve oss pÄ Rally Lydighet. Kurset var i regi av Hadeland hundesenter med
Irene Heggen som instruktÞr. Og jeg mÄ si at dette kurset er absolutt det morsomte av alle kursene vi har gÄtt
Jeg kan anbefale alle som vil trene noe annet enn bare âordinĂŠrâ lydighet om Ă„ prĂžve dette.
Jeg kan love dere at fÞrer blir minst like sliten som hund, da vi virkelig mÄ konsentrere oss om Ä huske banen...
Kursplan LÞrdag:*Oppvisning av hvordan en rallykonkurranse foregÄr.
*Litt grunnleggende teori.
*10 stopp Ăžvelser hvor man kan gi godbit.
*Demo av disse Ăžvelsene og hvordan de skal utfĂžres i en bane.
*Trene pÄ disse Þvelsene.
*Teori om linefĂžring, fri ved fot og tempoforandringer.
*Trene pÄ disse Þvelsne.
*Sette opp en RL kl 1 bane som alle skal gÄ.
*Teori og spm ang de Þvelsene vi har jobbet med sÄ langt.
*Teori om Briefing. VIKTIG!!!
*Forskjell pÄ flytende og stasjonÊre Þvelser.
*Introdusere kjegle Ăžvelsene: spiral-HĂžyre/Venstre, Dobbel og enkel 8.
*270 og 360 grader,alle svinger som forandrer retningen av banen.
*Teori/spÞrsmÄl og avslutning.
Kursplan SĂžndag:*Teori om stevner,regelverk etc. (Viktig med repetisjoner)
*Introdusere kl 2 Ăžvelsene: 8 tall med matforstyrrelser og berĂžringsĂžvelsen.
*Demo av hvordan disse Ăžvelsene utfĂžres.
*InnkallingsĂžvelser med hjelpeskilt.
*Praksis av alle Ăžvelsene.
*180 graders Ăžvelser,helomvending venstre-send over hopp/lengde.
*Bygge en ny kl 1 bane,briefe i 8 min hverâŠ
SĂ„ skulle vi alle sammen konkurrere i RL kl 1. Hvor da Irene Heggen var dommer⊠Vi var fĂžrstâŠ
Og vi disket allerede FĂR vi startet fordi Kiara gikk uten bĂ„nd.

( Alle hunder skal gĂ„ med bĂ„nd i Kl 1) Og jammen disket vi ikke en gang til pga bruk av godbiter i banenâŠ

Men sett bortsett fra det sÄ fikk vi to feil for stopp i banen, og det var det vi hadde fÄtt av feilpoeng Vi gikk lÞypa pÄ 1.min 34 sek.
Alt i alt ett veldig bra kurs, og vi hadde det kjempemoro pÄ kurset, sÄ dette er noe vi skal fortsette Ä trene pÄ.
Jeg vil rette en
stor takk til Irene Heggen fra Norsk Rally Lydighet og Marianne SĂŠthre ( Hadeland Hundesenter) for ett morsomt, spennende og ikke minst lĂŠrerikt kurs
For dere som vil vite mer om Þvelsene vi gikk igjennom sÄ ligger all info med alle skilter etc pÄ hjemmesiden til Norsk Rally Lydighet.